Sportblessures- en begeleiding

Neem contact op

Voldoende bewegen is erg belangrijk voor kinderen. Sporten en bewegen geeft plezier! Door regelmatig te sporten, krijg je voldoende beweging en het is goed voor de motorische en sociale ontwikkeling.
Kinderen die meer bewegen presteren beter op school. Het heeft een positieve invloed op hun welbevinden, èn het legt de basis voor een betere gezondheid op latere leeftijd!
Op verschillende manieren kunnen wij kinderen helpen bij het sporten:

Herstel na sportblessures

Meestal herstellen blessures bij kinderen relatief snel. Kinderen willen graag bewegen en zijn in de groei. Maar soms is voor herstel extra aandacht nodig.
Bij het behandelen van blessures houden wij rekening met de ontwikkeling van het kind. Wij kijken naar de aard van de blessure, de ontstaanswijze en of het acuut of terugkerend is.
Onder kinderfysiotherapeutische begeleiding kan het kind bij ons revalideren om op verantwoorde wijze te gaan sporten tijdens en/of na een blessure.

Training, als een kind nog niet mee kan doen aan een reguliere sport

Heeft een kind moeite met bewegen en met sporten? Dan lukt het soms niet om bij een reguliere sportvereniging mee te doen. Heel jammer, want zo mist het kind plezier in bewegen en aansluiting bij vriendjes. Ook kan het kind zich door bewegingsarmoede minder goed ontwikkelen.
Daarom hebben wij voor deze kinderen mogelijkheden om toch te kunnen bewegen en te sporten, afgestemd op ieders behoefte en niveau. En kunnen wij trainen om aan te sterken en de motoriek te verbeteren, zodat het kind wel kan aansluiten bij een sportvereniging. Dat kan met ons fitness- en oefenprogramma Fitkids.

Begeleiding bij sportuitoefening

Wij helpen kinderen om hun sportuitoefening zo optimaal mogelijk te laten verlopen, zowel fysiek als mentaal. Denk hierbij aan adviseren van trainer en coach, sport-specifiek trainen, blessurepreventie, medical taping, verbeteren van motorische voorwaarden en trainingsschema’s.

Sportadvies voor kinderen

Kinderen vinden het soms moeilijk om een geschikte sport te kiezen. Dat hangt ook af van het sportaanbod, van de mogelijkheden van het kind en van de interesses. Bij Kids2Move kunnen wij bekijken wat de mogelijkheden zijn van een kind, o.a. qua lichaamsbouw, conditie, motoriek. Dit kan vastgesteld worden door verschillende testen en meetinstrumenten. Deze zijn afgestemd op de leeftijd van het kind. Vervolgens kunnen wij de motorische mogelijkheden koppelen aan de interesses. En advies geven omtrent de geschikte sport. Ook voor kinderen met een beperking of handicap kunnen wij een geschikte sport adviseren. Wij hebben een overzicht van wat er te doen is in Wijchen en omstreken. En onderhouden contact met sportverenigingen, sportdocenten en de gemeente Wijchen.

Wij werken samen met Uniek Sporten.

 

Financiële ondersteuning

Wilt uw kind deelnemen aan een sport, maar zijn de kosten daarvan te hoog voor u? Dan zou de gemeente u een financiële bijdrage kunnen geven. Kijk op onderstaande website voor informatie hierover: https://www.wijchen.nl/wonen/het-laatste-nieuws_231/item/maak-gebruik-van-de-kindregeling_17164.html

Peutergym en Kleutergym

Om ook op jonge leeftijd te kunnen bewegen en het sporten te stimuleren geeft Kids2Move Peutergym en Kleutergym.

Het sporten van een kind verschilt per leeftijdsfase:

Bron: sportarts Jessica Gal

  • Tot 5 jaar
    Stimuleer je kind om actief te bewegen, dit is ook goed voor de motorische vaardigheden. Er hoeft geen structuur in te zitten als de omgeving maar veilig is. Spelen, stoeien, klimmen, klauteren, een koprol oefenen, een bal overgooien… elke beweging is goed als je kind er maar plezier in heeft.
  • 6 – 8 jaar
    In deze leeftijd gaan veel kinderen op een sportclub. Vaak proberen kinderen verschillende sporten. Hoe gevarieerder je kind beweegt, des te beter het is. Het gaat in deze leeftijdsfase nog niet om winnen of een moeilijke techniek aanleren. Plezier moet voorop staan. Laat ze lekker springen en rennen of achter een bal aan hollen.
  • 9 – 12 jaar
    Op deze leeftijd trainen kinderen meer sportspecifiek. De techniek van een sport wordt belangrijker. Maar dit is nog niet de leeftijd om te gaan specialiseren. Als ouder is het verstandig op te letten of je kind zich wel breed blijft ontwikkelen. Buitenspelen is hiervoor altijd goed, ook voor de motorische vaardigheden.
  • 12 jaar en ouder
    De sport wordt steeds serieuzer. Niet ieder kind vindt dat leuk. In de pubertijd, bij de overstap naar de middelbare school willen kinderen nog wel een stoppen met sport. De interesses veranderen. Chillen met leeftijdgenoten wordt belangrijker. Probeer iets te vinden dat je kind leuk vindt om te doen en wat aansluit bij zijn vriendengroep.

Specialisaties

  • Aanmelding
  • Screening
  • Intake
  • Onderzoek
  • Bespreking na onderzoek
  • Behandeling
  • Rapportage
  • Voorlichting en advies
  • Samenwerking

Vragen over ons?

  • Kids2Move
  • Roerdompstraat 76
  • 6601 DL Wijchen
locatie-roerdompstraat Neem contact op

Naast individuele kinderfysiotherapie bieden wij
nog een aantal extra activiteiten…

Peutergym & Kleutergym

Bij Kids2Move organiseren wij ook de ontzettend leuke Peuter & Kleutergym. Dit is voor alle kinderen van 3 tot 6 jaar, die lekker willen bewegen!

Lees meer >

Wat is FITKIDS?

Fitkids is een fitness- en beweegprogramma voor kinderen van 6 tot 18 jaar met een beperking en/of chronische ziekte, zoals bijvoorbeeld astma…

Lees meer >